Vakantietrends 2014 met Tessa aan de Stegge

Voor de reisbijlage van het Algemeen Dagblad begin januari schreef ik over nieuws en trends voor 2014. Ik sprak daarvoor onder meer met trendwatcher Tessa aan de Stegge van bureau Cherry Picker. Zij doet veel onderzoek naar reistrends en presenteert dinsdag tijdens de Vakantiebeurs haar Vakantietrenddossier 2014.

De belangrijkste trends dit jaar volgens Tessa

1 Multigeneratievakantie. Dit is ook iets dat ik in mijn eigen omgeving steeds meer zie: dat families met z’n allen een weekendje weg of een vakantie regelen. Geen wonder dat dat toeneemt, want het ís ook leuk. De kinderen zien oma en opa eens wat langer dan een paar uurtjes, je kunt tussen de bedrijven door bijpraten en samen leuke dingen doen. Je moet natuurlijk wel een beetje met je familie op kunnen schieten, maar dan is zo’n reis eigenlijk ideaal.

2 Cruisen. Vroeger was dat iets voor een select groepje mensen (het imago was dat het vooral rijke, oude Amerikanen waren die gingen cruisen), maar nu zijn er cruises voor iedereen. Tessa: ‘Een cruise zou best eens de nieuwe all inclusive kunnen worden.’

3 Digitale detox en ‘expertcation’. Digitale detox houdt in: even weg van het internet en de smartphone. Afkicken dus! En de expertcation houdt in dat je bijvoorbeeld een cursus doet, in elk geval iets léért tijdens je vakantie. Kan ook prima samengaan: survivallen zonder smartphone.

4 Social travel. Dit was in opkomst in 2013 en de trend zet door. Social travel houdt in dat je bijvoorbeeld een slaapplek zoekt via AirBnB of Wimdu, of dat je via social media tips verzamelt over de plek waar je heen gaat.

5 De natuur in. Dat spreekt. Lekker kamperen en zo. Geocachen. Frisse lucht opsnuiven. Strandwandelingen. (Ja! Dat je niet op zaterdagmiddag achter je computer een blog zit te schrijven, maar dat je naar het bos gaat, mevrouw Wesseling!)

Over de reiswereld is Tessa optimistisch. Mensen gaan niet minder reizen, zegt ze, maar wel anders. Dat heeft gevolgen voor traditionele ‘spelers’ in de reisbranche. Hotels zijn bijvoorbeeld niet blij met de toename van overnachtingen bij particulieren. En grote reisorganisaties en reisbureaus hebben het zwaar – dat Oad vorig jaar failliet viel was echt een grote klap. Maar er komen ook weer nieuwe (online) reisorganisaties. ‘Alles wordt opgeschud en de taart wordt opnieuw verdeeld,’ zegt ze. ‘Er is ook heel veel creativiteit op het moment!’

Ook iets om in de gaten te houden: omdat reisorganisaties moeilijk meer op prijs kunnen concurreren (de winstmarges zijn al laag) wordt de beleving belangrijker, het verhalen vertellen, de persoonlijke noot. Een reisorganisatie die dat al een tijdje doet is Eliza was Here. En mij vielen de laatste tijd ook de radiocommercials op van Karin’s Choice, dat is ook een mooi voorbeeld van hoe je een reisorganisatie persoonlijk maakt (wie is Eliza en wie is Karin? daarover later meer).

Nu ik erover nadenk: zelf ben ik er eigenlijk óók een voorbeeld van, want op mijn website wil ik persoonlijke tips geven en het verhaal vertellen achter mijn werk als reisjournalist. Ook een heel persoonlijk verhaal dus!

In de AD-reportage staan overigens behalve reistrends ook tips voor bestemmingen die dit jaar in het nieuws zijn. Daarover meer in een volgend blog.

 

 

 

 

Share This Post